Här är en lista över de vanligaste frågorna. Hittar du inte de svar du söker här, se även ämnen i undermenyn Infocenter.

Bevara mynt 

Hur behandlar jag mynt och medaljer i proof-kvalitet?

Mynt och medaljer i proof-kvalitet ska du aldrig vidröra direkt. Låt dem ligga i kapseln eller skyddet som myntet är i när du köper det. Du får aldrig bort avtryck och det gör myntet/medaljen mindre värd.

 

Kan jag ta ut samlarobjektet ur kapseln?

Vi rekommenderar inte att du tar ut samlarobjektet ur kapseln den är i. Speciellt när det gäller mynt/medaljer i proof-kvalitet, detta kan innebära att myntet/medaljen blir mindre värda. 

 

Hur rengör jag äldre mynt/medaljer i guld?

Vi avråder från att rengöra samlarobjekt både i guld och andra metaller. Ett guldmynt/medalj kan ligga på havsbotten i 500 år och vara fräsch och vacker som när den lämnade myntverket. Ligger ett guldmynt/medalj i jorden i hundratals år är myntet fortfarande ett vackert mynt/medalj när det grävs fram. Smuts på ytan kan eventuellt avlägsnas genom användning av varmt vatten. 

 

Hur rengör jag äldre silvermynt?

Silver reagerar i vissa fall negativt när det kommer i kontakt med andra ämnen. Det bästa sättet att rengöra silvermynt/medaljer som inte bara präglats av tidens tand utan är smutsiga, är att göra en såpablandning med vatten och såpa. Låt myntet/medalj ligga i såpablandningen några minuter och avlägsna efterföljande försiktigt smutsen med fingrarna. Du bör inte använda kemikalier!

 

Samlingar

Hur fungerar det att abonnera på en samling?

Mynthuset erbjuder samlare en bekväm och kundvänlig prenumerationstjänst där du kan få mynt/medalj med jämna mellanrum till samlingen är komplett eller till du stoppar. Du får varje mynt/medalj med full retur i 30 dagar så att du kan studera ditt mynt/medalj i lugn och ro hemma innan du bestämmer dig för om du vill behålla myntet/medaljen. Vi har ingen minimiköpförpliktelse eller bindningstid och det finns aldrig något ”finstilt” om överraskande förpliktelser hos oss. Vi gör det på dina villkor.

Vi erbjuder ofta rabatt på det första myntet/samlarobjektet i samlingen så att du skall kunna bekanta dig med samlarområdet till ett fördelaktigt pris. Det första myntet/samlarobjektet i samlingen är ofta portofritt av samma anledning. Övriga mynt/samlarobjekt säljs till aktuella dagspriser.

Du kan själv bestämma hur ofta du vill att mynten/samlarobjekten skickas till dig. Mynthuset föreslår en praktisk frekvens av leveranser, till exempel en gång i månaden. Du kan dock själv välja mer eller mindre frekventa leveranser genom att kontakta vår kundtjänst på telefon: 040-602 82 60. Vill du pausa abonnemanget i förbindelse med exempelvis semester eller oförutsedda utgifter, kontaktar du oss så ordnar vi det.

 

Hur många mynt/samlarobjekt ingår i min samling?

Det varierar från samling till samling. Några samlingar är korta då det helt enkelt inte finns flera mynt/samlarobjekt inom området ifråga medan andra är längre för att det finns många mynt. Andra, större samlingar har inget bestämt slut utan fylls på kontinuerligt så länge det utges mynt inom det aktuella området. Mynthuset uppger längden på samlingen om det inte är en längdmässigt odefinierbar samling. Upplysningen hittar du under fliken ”samling” för den aktuella samlingen. Om du inte hittar den informationen kan du alltid kontakta Mynthuset på 040-602 82 60

 

Vad är min samling värd?

Mynthuset säljer samlarobjekt till samlare som är upptagna av glädjen att samla. Vi garanterar inte någon värdeökning/avkastning på våra samlarobjekt och vi kan heller inte garantera att samlarobjekten håller sitt värde eller kan säljas vidare på andrahandsmarknaden för det pris de blev köpta.

 

Faktura

Finns det möjlighet att delbetala en faktura? 
Om du har köpt en exklusiv produkt brukar det inte vara några problem att få fakturan delad på två tillfällen. Kontakta kundservice för information om hur betalning kan ske.

 

Finns det möjlighet att betala alla fakturor i slutet av månaden? 
Ja, kontakta kundservice för att eventuellt ändra betalningsdatumet på en specifik faktura.

 

Vad händer om jag får problem att betala fakturan i tid? 
Kontakta kundservice snarast möjligt.

 

Kan jag betala med kort eller faktura?
Vi erbjuder båda möjligheterna när du beställer via hemsidan. Om du är ny kund råder vi dig dock att betala direkt med kreditkort om du beställer en dyrare produkt.

 

Kan jag betala via autogiro?

I dagsläget kan vi tyvärr inte erbjuda den möjligheten.

 

Vad har Mynthuset Sverige för rutiner vid betalningspåminnelser? 
Med varje försändelse får du en faktura med 14 dagars betalningsfrist (undantag är försändelser som skickas mot postförskott). Om fakturan inte betalas inom betalningsfristen kommer du att motta en betalningspåminnelse med en inkassovarning samt en avgift på 60 kr. Om fakturan inte betalas gäller normala inkassorutiner.

 

Vad gör jag om jag får en påminnelse på något jag redan har returnerat?
Ta kontakt med vår kundservice snarast, så att vi kan spärra fakturan till paketet har kommit till rätta. Har du sänt returen som rekommenderat brev eller paket kan du efterlysa det hos Posten med hjälp av kollinummret på ditt kvitto. Kom ihåg att det är du som är ansvarig för returförsändelsen.

 

Diverse

Har Mynthuset en butik?

Nej, tyvärr har Mynthuset inte någon fysisk butik du kan besöka.

 

Borde jag försäkra mina samlarobjekt?

Hemförsäkringen bör täcka dina samlarobjekt, men det finns olika villkor som kan skilja sig hos försäkringsbolagen. Här bör du kontakta ditt försäkringbolag för mer information.