Ingen förpliktelse - 30 dagars full returrätt

Logga in

Hej

040 602 82 60
Din kundvagn är tom.

SS City of Cairo var ett passagerarfartyg som knappast skulle ha kommits ihåg om det inte hade varit för ett dramatiskt slut på fartygets resa och ett nytt liv för lasten.

Dramatiskt och livsfarligt för City of Cairo

Före andra världskriget började passagerarfartyg möta konkurrens från flygresor. För att få saker att gå runt var det väldigt vanligt att passagerarfartyg också tog med last. Detta var känt både bland tyskar och britter. När andra världskriget började rekvirerades eller krävdes många passagerarfartyg för att transportera viktig last. Oftast skedde detta utan att varken besättning eller passagerare visste vad lasten bestod av.

Så var fallet för SS-City of Cairo. Fartyget var 28 år gammalt när det gav sig ut på en resa den 1 november 1942. Det hade totalt 301 passagerare, ungefär en tredjedel passagerare och resten besättning och soldater. Men alla kände till faran. När som helst kan ubåtar eller krigsfartyg sänka dem.

city-of-cairo-photo1

Sorry for sinking you – Good night

De tyska ubåtarna var mycket koordinerade, och de kände väl till fartygens rutter. Detta resulterade i att en tysk ubåt attackerade City of Cairo den 6 november, fem dagar efter avgång. Fartyget låg 800 kilometer från St Helena, 1 600 meter från Afrika och 3 200 meter från Brasilien. En torped träffade skrovet och fartyget började sjunka. Den tyske kaptenen Karl-Friedrich Merten var en gentleman, och släppte in alla i livbåtarna. Endast sex personer dog efter torpederingen. Merten noterade att det inte fanns några tyska krigsfångar, och sedan sa han de bevingade orden. «Sorry for sinking you – Good night»

Det var Merten som förklarade hur långt det var för livbåtarna att gå i land. Som tur var fanns det flera officerare i de olika livbåtarna. Dessutom fanns det gott om kompasser i livbåtarna, men bara ett fåtal sextanter. Det var ett problem. Det enklaste var att åka till Brasilien, det var bara att hitta strömmarna. Den vägen var dock längst och ransonerna var dåliga. Afrika var inte heller omöjligt, men ändå långt borta, och utan hjälp av strömmar. S:t Helena var helt klart närmast, men det var lätt att missa.

Det bestämdes att de skulle försöka träffa S:ta Helena. Det var en farlig resa och till slut dog ytterligare 100 personer. Slutligen, nästan två veckor efter att båten sjönk, räddades 195 personer av fartyget SS Clan Alpine.

City of Cairo återupptäckt

Vad man inte visste då var att det fanns 22 000 silvermynt på havets botten. Dessa var brittiska indiska rupier från Victoria, Edward VII och George V. Silvervärdet i sig var enormt. Man undrar hur dessa silvermynt skulle ha förändrat kriget om de hade nått London. Men skeppet tog med sig värdena och hemligheterna i sin djupa grav.

Det blev dock känt efter kriget. Många ville hitta fartyget, men det fanns två stora problem. Den första var att väldigt få människor visste var det var. Det andra var att det var 5 181 meter under havsytan. Inte nog med att ingen människa kunde överleva, väldigt få föremål kom överhuvudtaget så långt ner.

I slutet av 2000-talet började dock utvecklingen snabbt gå i rätt takt och i rätt riktning. Vraket av Titanic, som låg på mer blygsamma 3 700 meters djup, drev forskningen. Ett annat fartyg, SS Gairsoppa, var på 4 700 meters djup. Och 2013 lokaliserades fartyget och silvertackorna hämtades. Rekordet blev kortvarigt, den 23 juli plockades de sista tackorna upp. Den 25 september samma år plockades därför mynten från SS City of Cairo upp.

coins

Nu finns dessa mynt till salu hos Mynthuset Sverige med en helt fantastisk historia.

Läs mer och beställ HÄR